Op uw loonstrook ziet u dat er op uw vakantiegeld, overuren of bonussen een zogeheten 'bijzonder tarief' loonheffing wordt ingehouden. Hierdoor lijkt het alsof u gestraft wordt met een torenhoog belastingtarief over deze extra inkomsten. In werkelijkheid is dit bijzonder tarief geen 'straf', maar simpelweg het standaard belastingtarief zonder de kortingen (zoals de arbeidskorting). Aan het einde van het jaar wordt al uw inkomen op één grote hoop gegooid en gladgestreken in de inkomstenbelasting.
Ieder jaar in mei en december klinkt er massaal gemor in de kantines en op de kantoorvloeren. Werknemers ontvangen hun langverwachte vakantiegeld of hun prestatiebonus. Ze zien een prachtig bruto bedrag staan, maar vervolgens klapt de werkgever daar de beruchte "Loonheffing Bijzonder Tarief" overheen. Er blijft slechts iets meer dan de helft netto over. De hardnekkige mythe luidt: "Overuren maken of een bonus krijgen loont niet in Nederland, want het wordt door de overheid twee keer zo zwaar belast!". In dit artikel ontkrachten we die fabel voor 2026, en leggen we uit waarom de werkgever dit percentage hanteert.
Het Reguliere Loon vs de Bonus
Om het systeem te begrijpen, moet u weten hoe uw werkgever de belasting berekent over uw normale maandsalaris.
Nederland heeft een progressief belastingstelsel in Box 1 (werk en inkomen). We hebben twee schijven (tarieven per 2026):
- Schijf 1 (tot ca. 75.000 euro): Ongeveer 37% belasting.
- Schijf 2 (boven 75.000 euro): Bijna 49,5% belasting.
Als u € 3.000 bruto per maand verdient, zit u keurig in de lage schijf van 37%. Uw werkgever houdt maandelijks die 37% loonheffing in, maar trekt daar direct uw twee heffingskortingen vanaf (de Algemene heffingskorting en de Arbeidskorting). Die kortingen zijn een enorme maandelijkse belastingverlaging. Daardoor houdt u over die eerste € 3.000 best veel geld over.
Wat gebeurt er met de eenmalige bonus?
Dan ontvangt u in december ineens € 2.000 bruto bonus of dertiende maand. Omdat uw werkgever uw heffingskortingen in de maanden januari tot en met december al volledig heeft opgesoupeerd bij uw normale salaris, kan hij ze niet nóg een keer aftrekken bij uw bonus. De bonus bevindt zich 'bovenop' de loonstapel. De werkgever moet dit bedrag daardoor belasten tegen de brute schijf (37%) zonder verzachtende kortingen. Dit brutere tarief is het bijzonder tarief.
De Pijnlijke Verrassing: Het Verrekeningspercentage
In theorie klinkt 37% over een bonus nog redelijk. Waarom klagen zoveel modale inkomens dan dat ze meer dan de helft kwijt zijn (soms wel 50% tot 55% op de loonstrook)?
Dit wordt veroorzaakt door het zeer complexe, maar cruciale, verrekeningspercentage arbeidskorting.
De arbeidskorting in Nederland is inkomensafhankelijk. Tot een salaris van ruim 40.000 euro bouwt u de korting op, maar... zodra u méér gaat verdienen, pakt de overheid die korting langzaam weer van u af! Als u een bonus van € 2.000 krijgt, stijgt uw totale jaarinkomen in de boeken van de Belastingdienst met € 2.000. Doordat uw jaarinkomen stijgt, heeft u volgens de wet ineens minder recht op arbeidskorting.
Omdat u gedurende het jaar (via het reguliere loon) te veel korting heeft genoten, moet uw werkgever dat corrigeren op het moment dat de bonus wordt uitbetaald. Dat betekent dat uw werkgever:
- Het normale 37% tarief inhoudt.
- Daar nog eens grofweg 6% tot 7% extra inhoudt, als correctie op de arbeidskorting.
Gevolg: Voor de modale Nederlander (inkomen tussen de 40.000 en 75.000 euro) bedraagt het effectieve bijzondere tarief in 2026 daardoor vaak om en nabij de 43% tot 50%. Voor hogere inkomens in het toptarief tikt dit zelfs de 56% aan, omdat zij met dezelfde correcties te maken krijgen, maar dan bovenop het 49,5% toptarief!
Rekenvoorbeeld:
Het percentage doet pijn als u naar de loonstrook kijkt, maar het voorkomt dat u volgend jaar in de blauwe brief ineens die € 120 zelf moet overmaken naar de fiscus.
De Grote Gelijkmaker: De Inkomstenbelasting
Het is cruciaal om te onthouden dat het bijzonder tarief altijd een voorschot is. Uw werkgever doet, net als u, maar een schatting van uw uiteindelijke, werkelijke jaarinkomen.
Als het jaar voorbij is, moet u belastingaangifte doen. In april berekent de Belastingdienst:
- Wat was uw totale bruto jaarinkomen (regulier salaris + bonussen + vakantiegeld)?
- Hoeveel inkomstenbelasting in Box 1 had u hier wettelijk over moeten afdragen?
- Hoeveel heffingskorting had u definitief recht op?
Daar rolt één hard bedrag uit (bijvoorbeeld: u moest in totaal € 12.000 belasting betalen). Vervolgens kijkt de fiscus naar uw werkgever(s). Heeft de werkgever met zijn maandelijkse inhoudingen én de forse inhouden op uw vakantiegeld (het bijzonder tarief) in totaal € 12.500 afgedragen? Resultaat: Dan krijgt u die € 500 bij uw belastingaangifte gewoon teruggestort op uw eigen rekening. Heeft de werkgever te weinig ingehouden? Dan moet u die correctie bijbetalen.
Conclusie
De frustratie over het bijzonder tarief is begrijpelijk, maar economisch onterecht. Vakantiegeld en bonussen worden niet 'zwaarder' belast. De schijn bedriegt, doordat u op uw normale loonstrook fiscaal gematst wordt met de heffingskortingen. Iedere extra euro die u verdient is in Nederland simpelweg een "bruto toptarief" euro, en vereist soms een kleine correctie op die eerdere kortingen. Met deze wetenschap in het achterhoofd kunt u met een gerust hart extra uren draaien; werken loont (uiteindelijk) altijd.
Gerelateerde Gidsen
- Loonheffing en Arbeidskorting Uitleg - De basis van ons belastingstelsel en de exacte werking van de kortingen.
- Vakantiegeld Berekenen - Een tool om uw 8% wettelijke vakantietoeslag te calculeren.
- Dertiende Maand - Wat is het verschil tussen een 13e maand, een bonus en een eindejaarsuitkering?
Disclaimer: NettoGids levert uitleg op basis van de belastingtarieven van 2026 (Schijf 1 en 2). Exacte verrekeningspercentages wisselen jaarlijks en hangen af van de afbouwtabel van de Belastingdienst.
Changelog:
- 2026-06-23: Uitleg verduidelijkt aangaande het 'verrekeningspercentage arbeidskorting' voor middeninkomens.